Eerste ervaringen

4 februari 2014 - Alexandra, Nieuw-Zeeland

Donderdag 30 februari was het dan zover, mijn reis van ruim 6 maanden naar Nieuw-Zeeland ging eindelijk beginnen. Ik keek erg uit om in Nieuw-Zeeland te zijn, maar helaas heb je eerst een lange reis voor de boeg... Dankzij gezellige Nederlanders en een lief stel uit Maleisië, waren de eerste 28 uur van mijn reis richting Brisbane erg vermakelijk en zo voorbij! Helaas moest ik op Brisbane 7 uur wachten voor mijn laatste vlucht van 3,5 uur naar Christchurch.

Toen ik eindelijk na een kleine 40 uur reizen in Christchurch was aangekomen, werd ik opgehaald voor mijn eerste ervaring met een hostel. Als alle hostels zijn zoals deze hostel was, zal ik nooit meer te vinden zijn in een hostel. Ik zal de details van het bloed, de rotzooi, stank en slechte bedden maar achterwege laten...

Na een korte nacht van 5 uur en 2 uur te hebben geslapen mocht ik weg uit mijn hostel op weg naar de bushalte. Ik had toch pas 40 uur gereisd, dus een 9 uur lange bustrip kon er makkelijk achteraan. De bus nam mij langs de oostkust van Nieuw-Zeeland via Dunedin naar mijn eindbestemming Alexandra. Ook deze reis viel uiteindelijk reuze mee dankzij een gezellige Australiër en de slaap die ik nog in te halen had...

Eenmaal in Alexandra werd ik opgevangen door de dame (Andrea) waar ik de komende 6 maanden zal verblijven. Op de accommodatie verblijven naar dat ik weet zo'n 25 Vanuatuanen (mooi woord voor galgje). Zeer vriendelijke mensen die Andrea niet bij haar naam noemen, maar gewoon mama zeggen. De accommodatie is prachtig en alles is aanwezig (zo ook een zwembad en een hottub)!

De volgende dag (dit was inmiddels maandagochtend voor mij en zondagavond voor jullie), was mijn eerste werkdag. Hier heb ik de eerste welbekende kennismakingsrondes gemaakt (de 3 andere mensen waarmee ik samen zal werken de komende maanden), waaronder ook met Cindy (een meisje uit Nederland die tevens bij Andrea verblijft voor ongeveer 3 maanden). De eerste dag zijn we meteen aan de bak gegaan, omdat het veldwerk van Cindy en mij op punt staat te beginnen. Het leuke vind ik dat wij veel samen zullen werken, zodat wij van allebei de onderzoeken veel mee zullen maken. We zijn dan ook meteen naar het onderzoeksgebied van Cindy gegaan. De route daar naar toe was erg leuk, omdat je er niet zult komen zonder vierwielaandrijving. Een erg leuke ervaring, zeker in een mooi gebied waar wij hier zitten (het ziet er net zo uit als het gebied van Rohan uit Lord of the Rings).

Na wat kantoorwerk in de ochtend zijn wij vandaag naar mijn onderzoeksgebied geweest. Bijna bovenaan een heuvel van 1600 meter staan de kooien voor mijn onderzoek al klaar, maar vandaag reden wij er aan voorbij om naar de top van de heuvel te gaan. Hier kregen wij onze eerst 4WD cursus. Best belangrijk als bedenkt dat wij straks zelf naar onze onderzoeksgebieden moeten rijden op steile zandpaden vol kiezels en stenen. Daarnaast was het de eerste keer dat ik in een auto zat met het stuur aan de andere kant, best wel apart... De 4WD spoedcursus krijgt nog een vervolg, want 20 februari gaan wij op een echte 4WD cursus!!

Tot zo ver mijn eerste ervaringen van mijn stagereis in Nieuw-Zeeland. op een na dan: De 25 - 30 graden zonnige dagen zijn zeer aangenaam (het enige is dat je hier héél goed moet insmeren, omdat je hier veel sneller verbrand vanwege het gat in de ozonlaag...)

Tot snel!

P.S.: Voor alle overige details van mijn reis komde over 6 maand maar een lekker pilske vatte!

1. Sander:
    4 februari 2014
    Kijk,

Veel klinkt me reeds bekend in de oren. 4WD, stuur aan verkeerde kant, veel smeren en het lange reizen.. :) Daar raak je allemaal snel aan gewend!

Heel veel plezier en succes met je onderzoek en je belevenissen. Ik zal je blog nauwlettend in de gaten houden. Wel snel veel foto's sturen hè!?

En uhm, alvast een beetje bedenken wanneer je werkelijk gaat rondreizen, wie weet... ;)
  2. Biek:
    4 februari 2014
    ja wouter new zealand is een heel mooi land maar die reis er naartoe ik weet het dat is echt afzien het duurt zooo lang maar als je er bent dan krijg je ook wat, wat leuk dat jou bus langs de oostkant is gereden via duneden wij hebben namelijk de zelfde route afgelegd , en fijn dat je een blog heb waar je op schrijft kan ik het bijhouden en voor mij komen er weer oude herinneringen terug van onze reis door new zealand xx