Vakantie met Pa, Ma & Cindy!

14 mei 2014 - Alexandra, Nieuw-Zeeland

Halloooo allemaal,

Het is nu al echt een heel tijd geleden dat ik iets van mij heb laten horen maar dat komt natuurlijk doordat ik 3 weken op vakantie ben geweest met Pa, Ma en Cindy!

Zondag 20 april was het dan zo ver, Pa en Ma zaten al een tijdje in het vliegtuig en ik kon eindelijk naar Christchurch vertrekken om hen daar maandag op te halen. 's Avonds richting mijn hostel en nog even rondje door Chch gemaakt. Maandagochtend zag ik na 3 maanden ons pa en ma weer. Blij dat ze goed over zijn gekomen en snel richting het centrum om ook hun even Chch te laten zien. Even lekker rondgewandeld in het park en een lekker kopje koffie gedronken. Die hadden zij wel verdiend, omdat een kopje koffie in China (tussenstop van pa en ma) 14 euro kostte. Die hebben ze logischerwijs dan aan hun voorbij laten gaan... Na het thuisfront te hebben geïnformeerd dat iedereen heel is aangekomen zijn we richting onze eerste camping gereden. Deze lag 2,5 uur verderop vlakbij Arthur's Pass. Een mooie rit met de eerste indrukken van Nieuw-Zeeland voor ons pap en ons mam, richting een super mooie camping. Even gauw de tent op zetten voordat het donker zou worden, nou ja even... Zij waren zo slim om een tweepersoonstentje te kopen en deze zonder thuis een keer op te zetten mee te nemen... Een tweepersoonstentje houdt in dat deze 1.20m breed is en 1.90 meter lang en een meter hoog. Niet echt ideaal dus om 3 weken in door te moeten brengen... Gelukkig hadden ze op de camping zelf nog wat tenten om te huren voor hun eerste nacht in Nieuw-Zeeland.

De eerste nacht was dan ook meteen een vuurdoop. Wat een koude nacht was dit! Die dag zijn we maar een nieuwe tent voor hun gaan kopen en ervoor gezorgd dat we het de volgende nachten wat warmer zouden hebben met betere dekens. De middag werd opgevuld met een mooie wandeling in Arthur's Pass National Park waar we vele leuke vogelsoorten hebben gezien, waaronder de Kea / Mountain parrot. Wat een mooi en slim beest is dat zeg! Eenmaal terug op de camping gingen we op avondsafari. Achter de camping was namelijk een 15 meter hoge waterval en als je daar in de schemer/donker heen loopt heb je kans gloeiwormen te spotten. Deze hebben we hier voor de eerste keer gezien, kleine groene lichtjes in de struiken, heel leuk om te zien. Helaas waren ze wel zo klein dat foto's maken van de beestjes onmogelijk was.

De volgende dag hebben we besloten om van ons reisschema af te wijken en richting twee grote gletsjers en de hoogste berg van NZ Mount Cook te gaan. Een lange rit waarin de gevolgen van een flinke storm de week daarvoor nog goed te zien waren. Kilometers lang lagen bomen ontworteld, huizen omver geblazen en elektriciteitspalen afgebroken op de grond. Heeft dus flink te keer moeten gaan. Toen wij 's middags aan kwamen hebben we vanwege de weersvoorspellingen voor een lodge gekozen i.p.v. een camping (flinke regen de hele avond en nacht). Aan het eind van de middag zijn we nog even gauw naar Franz Jozef glacier gegaan. Wat wij vooral indrukwekkend hieraan vonden waren de vervormde rotsen die achterbleven nadat de gletsjer was teruggetrokken en de vele watervallen die er te zien waren. De grote meute loopt als een stel schapen richting de gletsjer die je nauwelijks kunt zien en zien niets van de omgeving... Niet voor ons het geval dus! Helaas begon het toen te regenen en zijn we maar gauw ergens wat gaan eten, potje scrabble gespeeld en lekker gaan slapen.

De volgende ochtend zijn we naar Fox glacier gegaan die een stuk indrukwekkender was! Terwijl wij stonden te kijken braken er heel grote stukken ijs af met een hels kabaal. Super gaaf om te zien! (helaas niet voor de gletsjer zelf..) Daarna zijn we naar een meertje gereden waren we een korte wandeling hebben gemaakt, waarbij onderweg mooi uitzicht was op de gletsjers in het geheel en natuurlijk Mount Cook. Eenmaal de kop koffie binnen zijn we terug richting het noorden gereden naar Paparoa National Park voor drie nachten, daar hebben we nog een mooie wandeling langs het strand gemaakt (wat we gedurende deze vakantie bijna iedere avond hebben gedaan). .

De eerste dag hadden we helaas het probleem dat de winkels gesloten waren en wat tijd hieraan hadden verspild hierheen te rijden. In de middag hebben we daarentegen een van de mooiere wandelingen gemaakt van de gehele vakantie. Een prachtige wandeling langs een rivier in het regenwoud. Helaas net als de winkels was deze wandeling van korte duur. Vanwege de storm van die week daarvoor was het pad na ongeveer een uur wandelen afgesloten. Daarom hebben we nog een andere wandeling gemaakt, maar het was niet de wandeling maar de rit er naar toe die het spannend maakte. Op de heenweg stond namelijk een bord met de vermelding dat wanneer het water over de weg staat je NIET verder moet rijden. Maar eigenwijs als dat de Hollanders zijn, zijn we toch doorgereden omdat het maar een heel dun laagje was dat over de weg stond. Eenmaal terug van de wandeling was het dunne laagje een heel wat dikkere laag geworden! Met de nodige spanning van mij, gillende moeders op de achterbank en pa die stuk ging van het lachen kwamen we nog maar net door de laag water. Gelukkig hoefde ik Cindy niet te vertellen dat ik haar auto had laten verzuipen...

De volgende dag hebben we nog een mooie wandeling gemaakt en zijn we 's avonds lekker wezen uit eten en nog een grot in geweest waar een hoop meer gloeiwormen zaten, een lekker rustig dagje dus waarin niet al te veel is gebeurd.

De volgende ochtend zijn we naar de Pancake Rocks gegaan. Een bepaald soort gesteente dat gevormd is gedurende miljoenen jaren door lagen sediment die zich opstapelden. Nu lijken de rotsen op opeengestapelde pannenkoeken. Daarnaast zijn er verschillende gaten in de rotsen geboord door het klappende zeewater. Hierdoor heb je bij vloed een soort spuitgaten, blowholes, waarbij wolken van waterdamp omhoog worden gespoten. Heel leuk om te zien. Toen zijn we naar terug richting Greymouth gereden om Cindy op te halen. Die heeft nog een week doorgewerkt en is daarna met de bus ons achterna gekomen. Nog even snel langs de Pancakes en nog een andere wandeling voordat we vier uur mochten rijden richting de Golden Bay! Hier kwamen we pas laat en in het donker aan en zoals vaak wanneer wij een stuk moesten rijden regende het weer goed. Omdat het ons dus niet zo slim leek om ons tentje hierin op te zetten gingen we op zoek naar iets anders. Langs de weg en verstopt in de struiken kwamen we een B&B bordje tegen. Daar hebben we toen maar aangebeld. Het duurde even voordat er iemand op kwam dagen, maar toen kwam er een schattig lief omaatje van ergens tussen de 80 en 90 de deur voor ons open doen. Zij had al ruim een maand geen gasten meer gehad en verwachtte ons dan ook niet rond half 8 's avonds. Gelukkig had ze twee kamers voor ons vrij, eenmaal onze spullen daar hoorden wij oma iemand opbellen om te vragen of diegene eieren en melk kon brengen voor het ontbijt van de volgende dag, super lief!

De volgende ochtend stond er dus een lekker ontbijtje voor ons klaar en hebben we oma vriendelijk bedankt en zijn richting het uiterste puntje van de Golden Bay gegaan. (Helaas Biek, hier hebben we jullie verloren schoen niet zien liggen..) Die dag vielen er om de 10 minuten flinke buien, maar ondanks de flinke wind was de wandeling in deze buien nog steeds heel aangenaam. De wind was namelijk zo hard dat we in een paar minuten alweer droog waren.

De volgende dag hebben we een heel mooie wandeling gemaakt in het Abel Tasman park. Iedereen in NZ vertelde dat we hierheen moesten gaan, omdat het daar zo mooi en indrukwekkend was. En dat was het ook, heel mooie natuur, interessante dieren en heerlijk weer, wat een geweldige dag!

De dag daarna was nog bijna net zo mooi, we zijn 4 uur wezen kajakken op zee langs mooie stranden, spelende zeehonden en prachtige vergezichten. Het mooie aan de trip was dat je eerst 4 uur deed kajakken en daarna 4 uur terug moest wandelen door de tropische bossen. Heel mooi en erg indrukwekkend!

Na al deze actieve dagen was het wel even tijd om het wat rustiger aan te doen. Even een dagje Nelson gecombineerd met de rit naar onze volgende bestemming: Marlborough Sounds. Hier hebben we vier nachten gestaan op een soort boerencamping waar net als in Arthur's Pass een waterval en gloeiwormen achter de camping te vinden waren, maar hier was het aantal gloeiwormen het grootst van allemaal!

De eerste dag in de Marlborough Sounds zijn we weer lekker een eindje wezen wandelen. Een lekker rustig dagje genietend van het mooie weer en de vergezichten. De tweede dag zijn we een eind de fjorden ingereden waar we tussendoor verschillende stops hebben gemaakt om souvenirs te halen, koffie te drinken of gewoon lekker van het mooie uitzicht en de zon te genieten. De derde dag zijn we naar Blenheim gegaan, waar we ook even de bios hebben opgezocht: The monuments men, mooie film ;). De laatste dag in de fjorden hebben we weer een paar kleine wandelingen gemaakt en wat gegeten. En je raadt het nooit wie we daar tegen kwamen: Robert ten Brink met zijn All you need is Love bus! Leuk om te zien toch, maar geen handtekeningen gevraagd...

Op weg naar de volgende bestemming: Kaikoura, zijn we langs Picton gereden waar we ondanks het slechte weer ons vermaakt hebben met souvenirs zoeken en lekkere koffie drinken. Eenmaal op weg naar Kaikoura was er een heel bijzondere stop onderweg. Aan de andere kant van de snelweg t.o.v. de zee liep een stroompje richting een poeltje onder een waterval. Niet echt bijzonder zou je denken, maar wel als het een crèche is voor jonge zeehond puppies! Honderden kleine zeehonden die spelen in de poel onder het water en niet bang zijn voor mensen. Super schattig en een onvergetelijke ervaring!

De reden dat we naar Kaikoura zijn gegaan is voor sommige wellicht erg logisch, want de volgende dag gingen we walvis spotten! Reispillen in tegen zeeziekte en gaan met die hap. Helaas was de zee zo ruig dat Cindy en ik niet veel merkte van de reispillen, wij behoorde tot het deel van de boot (1/3 van zo'n 60 mensen) die het kotszakje nodig hadden... Maaaaar, we hebben de Spermwhale toch wel degelijk gezien! Wat een machtig groot beest, helaas heb ik hem niet onder zien duiken, toen had ik helaas andere zaken in een hokje van 1,5 vierkante meter te doen... Daarna was het over en hebben we nog heel veel dolfijnen, albatrossen en andere mooie zeevogels gezien! Al met al een super gave ervaring. Daarna nog even het dorpje in om bij te komen van deze ervaring.

De volgende dag gingen we (helaas) alweer naar de laatste bestemming van deze vakantie. Omgeving Christchurch was aan de beurt. We wilden naar een groot klimbos gaan, maar je raadt het al, vanwege een of andere storm was ook deze gesloten... Een leuke wandeling gemaakt en maar doorgereden naar de Banks Peninsula. Niet verwacht dat het daar nog zo mooi was!

De eennalaatste dag was aangebroken, gezellig rondgehangen in Akarora en langs vele stranden gereden om lekker uit te waaien, van de zon te genieten of schelpen te zoeken. Daarna terug gereden naar Chch voor ons pap en mam hun laatste nacht met ons.

De laatste dag was dan echt een feit, deze hebben we benut door naar het Antartic Centre te gaan. Een leuke attractie met vanalles over Antarctica. Vooral het rondrijden in een voertuig dat ze normaal op de zuidpool gebruiken was heel erg gaaf! Daarna zijn we voor de laatste keer naar het strand geweest, een hapje wezen eten en naar de bios: Bad Neighbours. Leuke film om de tijd op te vullen, want wij moesten ons pap en ons mam rond 0.00 uur afzetten op het vliegveld... Afscheid nemen was niet moeilijk, omdat het toch nog maar 3 maandjes is voor dat ik alweer thuis ben en het voor mij niet meer zo spannend is allemaal. Terug naar huis voor hun, maar wij zijn de volgende dag gewoon weer verder gegaan met waarmee we bezig waren.

In een lange rit naar Dunedin waarbij Cindy en ik op verschillende plaatsen zijn gestopt was het tijd voor een feestje. Beter laat dan nooit, maar wij hebben die avond Kingsday gevierd. Een heel gezellige avond met onze vrienden in Dunedin. Een erg goede afsluiting van onze geweldige vakantie!!

Dit was het dan toch wel en ben ondertussen alweer druk bezig met werken. Op naar de volgende leuke weekenden en eind juni mogen we weer voor 2,5 vakantie naar het Noord Eiland, kijk er nu al naar uit!!

Liefs, Wouter

1. Biek:
    15 mei 2014
    he wout eline en floor
    wat een mooi verhaal zeg en jammer dat jullie die schoen ook niet konden vinden ha ha ja mensen zullen wel denken schoen ach we laten het maar zo , maar ook die plekken waar jullie zijn geweest en wij ook waren geweest bij het lezen ervan zie ik het allemaal voor me gelukkig hadden wij wel goed weer bij de walvissen , het was wel jammer dat het weer niet zo mooi was maar jullie hebben veel gedaan veel gewandeld en veel gezien en dat was de opzet van deze vakantie ga binnenkort effe naar jou pa en ma om de verhalen met hun te delen een ding is zeker nieuw zeeland is een mmooi land met heeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeel natuur

nou wout geniet nog van de komende 3 maanden xx biek