Dichtbij huis

19 mei 2014 - Alexandra, Nieuw-Zeeland

Hoihoi allemaal,

Ik dacht, ik laat even kort iets van mij horen. Afgelopen week hebben we kort nagepraat over onze super vakantie van de afgelopen weken, maar daarna zijn wel alweer snel aan de slag gegaan voor onze stage. Dat hield in: data analyseren. Samen hebben we de laatste paar muizen open gesneden, zodat Cindy verder kon aan haar dieet studie waarbij ze het dieet van muizen en gecko's dient te achterhalen. Leuk microscoop werk voor haar. Ik ging druk bezig met het analyseren van de trackingtunnels van Cindy. Gedurende het veldwerk hebben we kaarten met inkt en pindakaas verspreid over haar onderzoeksveld om te achterhalen welke dieren er allemaal voor komen, maar met name een schatting te maken van de hoeveelheid muizen. Het analyseren hield voor mij in dat ik 350 kaarten van 10 bij 15 cm mocht gaan controleren op muizenpoten (deze telde ik door 150 vakjes van 1 x 1 cm boven op de kaarten te leggen) en de aanwezigheid van overige dieren- en insectenpootafdrukken te noteren. Heel veel telwerk dus waar je op den duur lekker scheel van werd. Tot nu toe heb ik er 326 gedaan dus ik hoef er nog maar 24! Voor mijn eigen stage ben ik druk bezig geweest mijn gevonden data zo te noteren dat ik aan de slag kan met statistische toetsen, niet heel erg interessant dus. Al met al zijn we dus weer lekker op dreef!

Afgelopen weekend hebben we het eens een keertje dichtbij huis gehouden, althans voor Nieuw-Zeelandse begrippen. We zijn naar Naseby gereden (75 min rijden) op advies van onze supervisor, want hier zouden genoeg mountainbikeroutes te vinden zijn. Je raadt het dus al, we zijn lekker gaan mountainbiken in de beboste heuvels rondom Naseby. Aan het eind van de middag zijn we nog even een rondje gaan lopen met de intentie om een mooie zonsondergang tegemoet te gaan. Echter leek het ons slimmer eerder van de heuvel af te gaan, voordat we verdwaald zouden raken en dood zouden vriezen (het zou niet de eerste keer zijn dat toeristen op een rare plek verdwaald raken). Eenmaal terug op de camping en te hebben gegeten ging het lichtje al om 8 uur uit en werd ik pas weer om 9 uur sochtends wakker. Zal nog wel de vermoeidheid van de vakantie geweest zijn denk ik zo...

De volgende dag hebben we nog een lekker tochtje door de drassige bossen gemaakt en nog een aantal mooie afdalingen en ook dus beklimmingen gemaakt. Daarna zijn we naar de poolburn dam gegaan, vlakbij deze dam zijn nog scenes van Lord of the Rings opgenomen! Dat kunnen wij dus van ons lijstje schrijven dat we deze gezien hebben! Vanwege de regen zijn we hier maar kort gebleven en weer huiswaarts gegaan. Hier hebben we ons weekend afgesloten door wortelstamp en boerenkoolstamp met rookworst te maken. Ze zeiden dat ze het lekker vonden, dus dan neem ik dat maar aan :)

Ik hoorde dat het bij jullie heel mooi weer wordt de komende dagen, dus ik zeg geniet ervan! Hier komt de kou steeds dichterbij en het zal niet lang meer duren denk ik dat de winter echt zijn intrede doet. Dat kan echter maar één ding betekenen: skiën!!! Maar voor het zo ver is nog maar even hard werken en genieten van de mooie herfstdagen hier.

Liefs, Wouter