Doubtful sound

25 maart 2014 - Alexandra, Nieuw-Zeeland

Hallloo allemaal,

Het is weer even geleden dat ik iets van mij heb laten horen dus vandaar dat ik jullie nu maar eens zal verwennen met een extra lang verhaal over de afgelopen weekenden.

Vorig weekend zijn we naar Queenstown gegaan. Dit is een erg toeristische plaats vanwege de vele dingen die je hier kunt doen. Vaak zit hier ook een flink prijskaartje aan vast, waardoor wij slechts beperkt waren tot een mooie korte wandeltocht. Na de wandeltocht hebben we een Fergburger gegeten, het schijnt dat deze burger over heel de wereld bekend is en je daarom ook maar 35 minuten hoeft te wachten totdat je burger klaar is... Ik zelf had nog nooit gehoord van deze burger, maar hij was wel echt heel erg lekker en zeker het wachten waard! Na deze heerlijke lunch hebben we lekker rustig aan gedaan en beetje door Queenstown geslenterd. 's Avonds hebben we nog een pizza'tje gedeeld (omdat we nog steeds vol zaten van de burger) en zijn we de kroeg in gedoken voor een drankje. Queenstown staat dan ook bekend als de uitgaansstad in deze regio.

De volgende dag zijn we via een erg mooie route over een mooie bergpas naar Wanaka gereden om daar de puzzlingworld te bezoeken. Veel kunstwerken waarbij je hersenen je voor de gek houden en een groot dolhof waar je wel eventjes in bezig bent... Al met al een leuk weekendje, maar totaal niet te vergelijken wat we afgelopen weekend hebben gedaan:

Vrijdag was het dan eindelijk zo ver, onze trip naar Doubtful sound stond op punt van beginnen. Al 6 weken keken we hier erg naar uit en eindelijk was het dan zover. Na de laatste voorbereiding stond eerst een drie uur durende reis voor de boeg. Niet erg, aangezien hier genoeg te zien is vanuit de auto. In Te Anau stonden we op een niet zo leuke camping, maar dat maakte niet uit, want we werden de volgende dag al om 6.15 opgehaald met het busje. Deze bracht ons zaterdagochtend naar Lake Manapouri, waar we een boottocht van 1 uur hadden naar de andere kant van het meer. Mooie uitzichten met de zon die op aan het komen was boven de bergen rondom het meer was de beloning voor het vroege opstaan. Op de boot hadden we kennis gemaakt met de twee andere mensen die mee zouden gaan op de kajak toer. Een Nederlands meisje en een jongen uit Nieuw-Zeeland als gids. Eenmaal aan de andere kant van het meer stond ons een busreis van een half uur te wachten richting Doubtful sound. Wederom werden we onderweg verwend met mooie uitzichten. Eenmaal aangekomen was het tijd om de kajaks in te laden en aan onze twee daagse kajak tocht te beginnen. Ongelooflijk hoe klein je je kunt voelen tussen zulke overweldigende natuur. Al snel kwamen we bij een eiland waar de pinguïns zouden zijn, maar helaas waren deze er niet. Toen we een stukje verder vaarden hoorden we ze wel en al snel hadden we hun plaats gevonden. De fiordland crested penguïn komt in de fjorden om eieren te leggen en jongen te broeden en zal daarna weer terug gaan naar de koudere eilanden richting de zuidpool. Van deze pinguïn zijn er slechts nog maar zo'n 15000 over, extra mooi dus om deze dan te zien. Onze gids wist ons te vertellen dat de bomen die op de bergen groeien niet echt op de bergen groeien, ze groeien namelijk op het mos dat wel 4 meter dik kan worden!! Op de momenten dat het al een lange tijd droog is (lees 3 dagen) droogt het mos uit en neemt de kans op "treevalanches" toe. De bomen zijn dan instabieler, doordat het mos is uitgedroogd waardoor hele lawines van bomen naar beneden komen!

Genoeg educatie voor nu, als je meer wilt weten moet je maar gewoon zelf gaan, een héle grote aanrader.

De lunchpauze hebben we gehouden onder een waterval die een klein poeltje had gecreëerd. Erg lekker verkoelend zo voordat we weer verder mochten richting ons kamp. Ons kamp stond ergens midden in de bush en bestond uit een tent voor in te koken en een toilet. De slaaptenten hadden we zelf meegenomen in de kajaks. Heel bijzonder om te overnachten tussen de beesten die je zo gedurende de nacht goed te keer hoort gaan.

De volgende ochtend hebben we onze tocht vervolgd en wederom genoten van de prachtige uitzichten en leuke dieren die ons tegemoet kwamen gezwommen en gevlogen. Kan me niet herinneren wanneer ik zo'n mooie ervaring heb gehad!!

Eenmaal terug van de tocht, zijn we in Te Anau naar de bios geweest voor een korte film over de fjorden gedurende alle seizoenen en weersomstandigheden om nog eventjes te genieten van dit mooie gebied. Daarna hebben we nog iets gegeten en zijn we naar een andere camping gegaan aan Lake Te Anau, samen met het andere Nederlandse meisje. Dit was een mooie afsluiting van een heel leuke trip. Helaas verliep die nacht niet helemaal goed.. De possums hielde ons namelijk wakker voor een uur. Deze dieren die alleen in de nacht actief zijn, zijn heel eng als ze voor je tent tegen elkaar beginnen te krijsen. Het duurde ook even voordat we ze weg hadden en zelf weer lekker konden gaan slapen, zonder een hartslag van 200 slagen/minuut...

De volgende dag (ja maandag hadden we ook nog vrij...) zijn hebben we lekker uitgeslapen en zijn we nog even langs een vogelpark gegaan om een paar inheemse vogels te bekijken. Daarna zijn we rustig terug richting Alex gereden, waarbij we onderweg nog even zijn gestopt in Arrowtown. Dit is een heel mooi idyllisch plaatsje, waar ze heel lekkere ijs hebben!  Een erg leuke afsluiting van een onvergetelijk weekend!!

Een klein ding nog dat dit weekend ook onvergetelijk maakt, sommige van jullie zullen vast wel eens van de sandflies hebben gehoord. Deze staan bekend dat ze heel gemeen kunnen steken, waardoor je heel erg veel jeuk over had en wanneer je krabt deze jeuk tot wel 2 weken aan kan houden. Zo ook zit ik onder deze bultjes (stuk of 40 zullen het er wel zijn...) en probeer met alle macht niet te krabben...

Maarja je moet iets voor zo'n super gaaf weekend over hebben toch?!

Liefs, Wouter